Ondanks tal van overheids- en voorlichtingscampagnes blijven de Fransen te weinig groente en fruit eten. Gemiddeld eet de Fransman 340 gram per dag, terwijl dat er 400 zou moeten zijn volgens de Wereld Gezondheidsorganisatie. Het Franse onderzoeksbureau INRA (Institut national de la recherche agronomique) stelt vast dat er in het eetpatroon weinig is veranderd sinds enkele jaren geleden een voedingsprogramma is gelanceerd dat uitgaat van het eten van 5 stuks fruit of groente per dag. Het instituut erkent hierbij dat studies niet hebben aangetoond dat er een verband bestaat tussen het opvoeren van de groenteconsumptie en het verminderen van de belangrijkste ziekten (kanker, aandoeningen van hart en bloedvaten). Tussen 1997 en 2005 zijn de Fransen 12% minder fruit gaan eten en 14% minder groente (aardappelen niet meegerekend). Het eten van groente en fruit neemt toe naarmate men ouder wordt, jongeren eten daarentegen steeds minder van deze producten, alsmede gezinnen met lage inkomens. En als men meer inkomen geniet, gaan de grotere uitgaven voor voeding eerst naar het kopen van vlees en vis. Een ander obstakel bij het meer gaan kopen van groente en fruit zijn de sterk geprezen prijzen voor verse producten. De minister van Landbouw wil in november de bedrijfstak bijeenroepen om een oplossing te zoeken voor de te geringe consumptie van groente en fruit. Hij denkt erover om een programma te lanceren waarbij fruit gratis aan de schoolkinderen zal worden verstrekt. (13.11.07)